tindakan membayar hutang adalah wajib. Ini kerana, ke kanan mereka noël boleh dinafikan melainkan jika mereka menghalalkannya. Lukisan Sekadar Hiasan

ISLAM mengharuskan seseorang menemani itu berhutang karena memenuhi keperluan hidup khususnya dalam perkara-perkara daruriyyat (tersangat penting).

Anda sedang menonton: Hukum orang tidak bayar hutang

Umat Islam pula dituntut mengamalkan sikap tolong menolong antara saling termasuk memberikan bantuan kemiripannya ada melalui sedekah ataupun untuk meminjamkan bagi meringankan bebanan dan memenuhi keperluan apa ditanggung.


Firman Allah didalam surah Al-Maidah ayat 2:Dan tolong-menolonglah kamu di dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, pada kenyataannya Allah amat berat seksaNya.

ARTIKEL BERKAITAN:Beratnya tak bayar debt sehingga Nabi enggan solat jenazah si mati! tidak 10 perkara sekitar orang berhutang

Terdapat dua keadaan seseorang apa ingin berhutang:

1. Seseorang apa terpaksa berhutang demi memenuhi keperluan kehidupan seperti mendapatkan makanan, angkasa tinggal, pakaian, pelajaran dan seumpamanya.

2. Seseorang yang sengaja berhutang demi memenuhi tuntutan nafsu semata-mata sebagai hiburan dan perhiasan, ekstra pula peluang pinjaman mudah diperolehi.

*

Ada apa menerima ugutan dan terpaksa mendapatkan bantuan peguam gara-gara noël melangsaikan hutang. Cat, dll Sekadar Hiasan

Disebabkan itu tindakan berhutang di dalam Islam dibahagikan kemudian berikut:

• Haram

Jika digunakan karena tujuan yang diharamkan sebagai minum arak, berjudi dan sebagainya.

• Makruh

Jika digunakan untuk perkara yang noel bermanfaat atau buat menunjuk-nunjuk atau penghutang knows dia noël mampu dibayar semula hutang itu.

• Wajib

Jika seseorang itu amat memerlukan karena menampung hidupnya dan keluarganya dalam memenuhi keperluan asasi seperti makan, minum, ruang angkasa tinggal, pakaian karena menutupi aurat dan lain-lain.

Hukum membayar debt adalah wajib. Ini kerana, daratkan mereka tidak boleh dinafikan melainkan jika mereka menghalalkannya.

*

Sebaik-baiknya tidak berhutang untuk perkara noel berfaedah.

Disebabkan akun itu terdapat kerumunan hadis apa menceritakan mengenai ancaman bagi mereka yang enggan membayar utang antaranya:

1. Noël akan mengangkat amalannya

Sabda Rasulullah: Jiwa rakyat mukmin ini adalah tergantung dengan hutangnya sehinggalah itu menjelaskan hutangnya. -


2. Dosa utang tidak bereactora.nete diampunkan

Sabda Rasulullah SAW: Akan diampunkan segala dosa setiap orang yang dies syahid kecuali orang yang berhutang. -


3. Bagi mereka apa mampu tetapi ragu-ragu membayar ia adalah zalim

Sabda Rasulullah SAW: Penundaan orang apa mampu (untuk dibayar hutang), adalah perbuatan zalim. -


4. Solat Rasulullah ke atas mereka noël dapat memberi manfaat bagi mereka apa ada hutang

Anas bin Malik berkata: "Kami pernah bersama Rasulullah SAW, lalu baginda datang seseorang apa sedang disolatkan. Baginda pun bertanya; "Apakah sahabat kita ada memiliki hutang?" Mereka menjawab, "Ya."

Lalu baginda bersabda: "Lalu apa manfaatnya bagi kami jika aku mensolatkan orang apa rohnya pun noël naik usai langit? Jika ada orang yang menjamin hutangnya, aku menjadi mengerjakan solat untuknya keer sesungguhnya solatku bereactora.nete bermanfaat baginya.” -

Bersempena menjangkau cuti sekolahnya ini, maka perlulah itupenggunaan berhemah di di dalam perbelanjaan seharian supaya tidak terjerat dalam beban hutang. Elakkan daripada berbelanja melebihi kemampuan hanya semata-mata untuk berjalan-jalan.

Bak kata pepatah melayu, ukurlah baju di badan sendiri agar setiap tindak tanduk apa kita lakukan tidak akan memusnahkan diri sendiri.


Ada rangkap lagu apa menyebut:Buai laju-laju biar sampai kurung sena,bayar utang itu tidak nanti kau merana.Fikir-fikirkanlah agar kita selamat di world dan juga di akhirat.

DR. NUR MOHAMMAD hadi ZAHALAN

PENSYARAH KANAN, FAKULTI SYARIAH DAN UNDANG-UNDANG, UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA (USIM)

Ada diantara mereka juga sanggup berhutang semata-mata mahu berkahwin dengan untuk membuat majlis secara besar-besaran supaya mendapat pujian people ramai.

Apa guna majlis apa dipuji kalau segenap wang akun itu kita bawa pulang secara hutang dan membebankan kita diatas masa hadapan.

Ada rangkap lagu yang menyebut: Buai laju-laju biar sampai kurung sena,bayar debt itu takut nanti kau merana.

Fikir-fikirkan lah agar untuk kita selamat di world dan tambahan di akhirat.

Baginda Rasulullah mengajarkan kepada itupenggunaan satu doa untuk melunaskan hutang dan doa ini terdapat batin Al-Ma"thurat iaitu: Ya Allah,aku penampungan dengan-Mu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari sifat kedekut dan perasaan takut juga dari bebanan debt serta pengikatan orang. -


Baginda juga meminta perlindungan dari berhutang. Ini keer sabda Nabi SAW: Sesungguhnya seseorang apabila berhutang dia menjadi cenderung berkata dusta dan berjanji lalu mengingkarinya. -


***Dr. Nur Mohammad kuat Zahalan (Hadi Almaghribi) ialah Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia (Usim).

Lihat lainnya: Bicara Kemungkinan The World Of The Married 2, Lee Moo Saeng Ungkap Harapannya

Beliau tambahan merangkap dasbor Rujuk Nadwah Ulama dan Ilmuan Malaysia, YADIM.